fbpx
websikehealthcheck

Blog...

Miért vágyunk vízpartra? Így segít a víz a stresszoldásban

Így segít a víz a stresszoldásban - Légy boldog! - Bolla Hajnal

A tengerparton élő emberek bizonyíthatóan nyugodtabbak, mint azok, akik vízparttól távol töltik az év jelentős részét. Mi ennek az oka? Miért vízpartra vágyunk, ha pihenésről, feltöltődésről van szó? A természetes hullámzás és a víz közelsége különösen hatékonyan segít, hogy magunk mögött hagyjuk a stresszes hétköznapokat. De mi áll a varázslat hátterében és hogyan alkalmazhatod te is a hétköznapokban? Erről lesz szó ebben a cikkben…

A víz fontosságát nem lehet eléggé kihangsúlyozni…

A víz fontos. Ezt tudjuk, talán sokadjára leírnom sem kell, hogy testünk jelentős százaléka vízből áll és, hogy az elegendő mennyiségű víz fogyasztása alapvető fontosságú az egészségünk szempontjából.

Ennél azonban sokkal többféle módon hat ránk és járulhat hozzá a boldogabb, nyugodtabb mindennapokhoz. Ha ezekkel tisztában vagy, tudatosabban tudod tervezni a feltöltődésre szánt időt és később újult erővel térhetsz vissza a feladataidhoz!

Mi az a kék elme hatás?

Wallace J. Nichols tengerbiológus ír erről a jelenségről a Kék elme című könyvében. Úgy fogalmazza meg, hogy a mókuskerékben, állandóan pörgő, túlhajszolt elme, amit ő “vörös elmeként” jellemez, a vízpart és a természetes hullámzás hatására megnyugszik.

A “vörös elme” állapot az életmódunk elkerülhetetlen következménye, túl sok inger ér minket nap, mint nap és stresszesek vagyunk. A víz viszont az ismétlődő hullámzással és jellegzetes hangjával segít átkapcsolni a “kék elme” állapotába.

Hogyan teszi mindezt? Kutatások igazolják, hogy a víz látványa dopamin, oxitocin és szerotonin hormonokat (amiket boldogsághormonoknak is nevezünk) szabadít fel bennünk, míg a stresszért felelős kortizol szintjét jelentősen képes lecsökkenteni.

A kék varázslat nem csak a tengerparton működik…

Ahhoz, hogy kiélvezd a víz jótékony hatásait, nem feltétlenül kell a tengerpartig utaznod. A víz minden érzékszervünkre hat, ezt pedig te is kihasználhatod a hétköznapokban, ha csökkenteni szeretnéd a stresszt.

Amit érzel…

Egy fárasztó nap után nem véletlenül vágyunk egy gyertyafényes forró fürdőre. A testünkre is pozitívan hat a víz, mint közeg, a hullámzás és a lebegés érzése.

Egy fárasztó nap után nem véletlenül vágyunk egy gyertyafényes forró fürdőre. - Légy boldog! - Bolla Hajnal

Amit látsz…

Az agyunk számára a kék szín kifejezetten a nyugalmat jelenti, a ritmikus hullámzás pedig szintén hozzájárul az ellazuláshoz. Ezért is érezzük pihentetőnek a vízparton töltött időt, legyen az egy balatoni nyaralást vagy egy jóleső séta a Duna parton… vagy ami a közeledben van. 🙂

Amit hallasz…

A kék elme állapot hang által is elérhető. Az ismétlődő hangok hatására könnyebben engedjük el a hétköznapi problémákat, szabályossá válik a légzésünk és segít, hogy a jelenben maradjunk. A hullámzást gyakran használják meditációs zenék és az elalvást segítő hanganyagok alapjául is. A víz hangjai ugyanis azt üzenik az agyunknak, hogy “nincs miért aggódni”.

Amit megiszol…

Tekintve, hogy a testünk közel 80%-a víz, elengedhetetlen a víz mennyisége ahhoz, hogy optimálisan működjön a szervezetünk. Napi minimum 2-3 literre van szükségünk, nagyobb igénybevétel esetén ennél még többre.

Viszont nem mindegy, hogy milyen az a víz, amit megiszol. Akár csapvízről, akár ásványvízről van szó, ezek sajnos tele vannak olyan dolgokkal, amelyekre semmi szükségünk…

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor mégis milyen vizet igyunk?! Erről írtam egy külön cikket, amit ide kattintva tudsz elolvasni!

 

Bolla Hajnal
Az elmúlt 25 évben tolmácsként betekintést nyerhettem számos szakma rejtelmeibe, egyének és közösségek életébe. Az emberek a világon mindenhol ugyanazt keresik. A legyboldog.hu létrehozását az motiválta, hogy a számomra elérhető legnagyobb körben megosszam életem nemzetközi élményeit, ebből adódó tapasztalataimat, és azt a rendszerbe szedett tudást, aminek birtokában bárki megteremtheti azt az életet, amit elképzelt magának.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.